Pojat ja Pisa

Kuva: Aamulehti

Kauan odotetut Pisa-tulokset tulivat tänään ja otsikot olivat sen mukaiset. Ennen kuin media luo uusia kauhukuvia suomalaisen koulun tilasta, muistutan, suomalaiset nuoret pärjäsivät todella hyvin. Pisa-raportin mukaan nyt mitattu yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu on suomalaisoppilaiden vahvin taito ja sijoitus seitsemänneksi maailman 51. maasta on upeaa. Mutta, tyttöjen ja poikien väliset erot ovat suuret ja se herättää keskustelua.

Yritän todella olla välittämättä siitä tosiasiasta, että jopa Helsingin Sanomat vältti moittimasta kotimaata koulujen eriytymisestä ja resurssien puutteesta, vaan sen sijaan alleviivasi, että yhdenvertaisuus on suomalaisen koulun ehdoton vahvuus. HS tyytyi myös ilman syvempää pohdintaa toteamaan, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden suoriutuminen on muita heikompaa ja erityisesti poikien lukemattomuudesta on kasvava huoli. Ei tarvitse olla rakettitieteilijä ymmärtääkseen, että tämä juuri kertoo siitä, että suomalainen koulu ei kykene enää kasvattamaan ja opettamaan kaikkia yhdenvertaisesti. Ja siksi koulut eriytyvät, siksi vanhemmat valitsevat koulut tarkkaan ja siksi oppilaita katoaa lähikouluista kuin telkkiä kevätpöntöistä. Siksi opettajat uupuvat, siksi pojat ja maahanmuuttajat eivät opi, ja siksi Itä-Helsingissä on joka vuosi kymmenittäin virkoja auki, joita kukaan ei täytä.

Mutta, tämä ei tunnu kiinnostavan mediaa tai asiantuntijoita, harvoista poliitikoista puhumattakaan. Siksi minä etsin syitä kansan syvistä riveistä, nimittäin internetin keskustelupalstoilta, joilla kiivas porina aiheesta viritti jos jonkinmoisia ajatusketjuja siitä, miksi pojat ei pärjää koulussa. Kaiken takana on, poikkeuksellisesti, paljon muutakin kuin pelkkä nainen.

Kootut syyt:

  • Pojat on poikia, olisi aika vaatia pojilta samaa kuin tytöiltä.
  • Koulu on suunniteltu tyttöjä varten.
  • Opettajat ovat naisia, jotka eivät ymmärrä poikia.
  • Pojat eivät kannusta toisia poikia pärjäämiseen.
  • Isät on poistettu, pojat on poistettu, äitiyspakkaukset poistetaan, tulos on selkeästi tämä.
  • Feministit käyvät loputonta sotaa miessukupuolta vastaan pyrkien kaikin keinoin heikentämään miehen asemaa.
  • Pojat ovat sylkykuppeja alusta alkaen tänä nykyaikana ja heille opetetaan jo pienestä pitäen, että jos olet valkoihoinen miespuolinen niin olet yhtä arvoton kuin koiranpaska kengänpohjassa.
  • Pojat eivät saa tarpeeksi liikuntaa ja eivät pääse pulpeteissa käyttämään luontaista energiaa hyväkseen.
  • Opettajat ovat huonoja, koska eivät innosta oppimaan.
  • Takaisin poikakoulut, silloin eivät tytöt häirinneet poikia ja opiskelu sujui.
  • Menestystä mitataan liian ahtaasti.
  • Tämä on feministien unelma.
  • Miehiä kasvatetaan pienestä pitäen fyysiseen työhön, ei ajattelua vaativiin hommiin.
  • Pojat oppivat vasta kovalla kurilla.
  • Pojat eivät pysty näyttämään osaamistaan nykykoulussa.
  • Isät voisivat lukea pojille enemmän, tai edes lukea heidän edessään.

Kaikista mielenkiintoisista edellä mainituista vaihtoehdoista huolimatta mietin, olisiko aika kuitenkin todeta, että ”pojat on poikia” -ajattelu on haitallista pojille? Yksi ratkaisu poikien koulumenestyksen nousuun on sukupuolisensitiivinen kasvatus, joka on aloitettava jo varhaiskasvatuksesta. Ei varmasti auta asiaa yhtään, että tytöt ja pojat erotellaan kovaan ääneen kahteen nippuun, menestyjiin ja reputtajiin. Kun tiedämme, että tuloksiin vaikuttavat aiempaa selvemmin asuinpaikka, sukupuoli ja perheen sosioekonominen tausta, voimme todella tehdä asialle jotakin. Vaikkapa heittämällä roskakoriin ummehtuneet käsityksemme sukupuolesta, sen kaksijakoisuudesta ja niistä odotuksista ja rooleista, jotka kahlitsevat meitä hiekkalaatikolta lähtien. Ei olisi myöskään pahitteeksi jakaa koulutukselle muutama lisäsentti. Vaikka säälistä.

Mainokset

5 vastausta artikkeliin “Pojat ja Pisa

  1. Kiitos, hyvä kirjoitus. Kokemuksen kautta lisäisin vielä, että välinpitämättömyys poikien ongelmia kohtaan nykykoulussa usein kuitataan sillä, että ”Pojilla koulu menee miten menee, mutta katsokaapa vain, lopulta he päätyvät yhteiskunnan johtopaikoille.” Yhteiskunnan johtopaikkoja miehittävät nyt 50-70 -luvuilla syntyneet miehet. He syntyivät ja kasvoivat aivan eri maailmassa ja näiden isien ja isoisien menestyksen perusteella nykyisiltä pikkupojilta vedetään jakkara alta. Ajatellaan, että vaihteeksi voisi vähän suosia tyttöjä, ikäänkuin poikien syrjiminen kuolutiellä olisi palvelus tytöille. Nämä samat tytöt tulevat joskus olemaan naisia, jotka joutuvat elämään yhteiskunnassa, josta merkittävä osa miehistä on syrjäytynyt. Tulevaisuuden miehet ja naiset elävät eri maailmoissa, eikä de-facto lukutaidottomilla miehillä ole sijaa koulutettujen naisten todellisuudessa…

    Tykkää

  2. …Huoltosuhde huononee rajusti entisestään, kun ne vähät tuottavaan työhön kykenevät naiset joutuvat kustantamaan paitsi vanhempiensa eläkkeet, myös entisten luokkakaveripoikien perustoimeentulon läpi elämän. Ainoan helpotuksen suo se, että todennäköisesti myös syntyvyys putoaa entisestään. Yhteiskuntarauha järkkyy, kun turhautuneet miehet etsivät merkitystä elämälleen. Ymmärrettävästi yksilön ei tarvitse uhrautua systeemien tai ismien vääristymien vuoksi ja oletettavasti iso osa noista koulunsa ihanteellisesti suorittaneista tytöistä pakkaa laukkunsa aikuisena ja muuttaa johonkin sellaiseen maahan, joka hävisi Suomelle Pisa-tuloksissa heidän lapsuudessaan.

    Tykkää

  3. Minä en usko sukupuoliroolien hävittämiseen. Sellaista yhteiskuntaa ei ole koskaan missään ollut ja omien poikieni kautta olen nähnyt kuinka 2v pikkupoika päryttää traktorin kanssa samalla kun vastaavan ikäinen pikkutyttö leikkii ihan eri juttuja. Sukupuoli on olemassa oleva asia ja se pohjautuu kulttuurin lisäksi myös biologiaan. Sitäpaitsi sukupuoliroolien hävittäminen lähes aina tarkoittaa käytännössä poikamaisen käytöksen karsimista ja muuttamista tyttömäiseksi. Esimerkiksi tytöille ei väkisin tungeta pyssyjä ja traktoreita käteen.

    Oma mielipiteeni on että pojilta todellakin puuttuu koulussa roolimallit. On vain naisopettajia, jotka toimii roolimalleina tytöille. Pitäisi olla niitä särmiä ja fiksuja miesopettajia, jotka näyttäisi pojille esimerkkiä. Olin itse ”häirikkölapsi” ala-asteella kunnes meille tuli opettajaksi viidennellä ex upseeri armeijasta. Häröilyt loppui siihen ja innostuin koulunkäynnistä ja suoritin akateemisen loppututkinnon.

    Tykkää

  4. Mitä ajattelette esikuvista? Tytöille löytyy runsaasti esikuvia opettajista. Pojille niitä on paljon vähemmän. Kyse ei ole siis siitä miten naisopettajan pitäisi toimia. Vaikka hän toimisi miten, niin hän ei ole pojille esikuva. Erityisen ongelmalliseksi näkisin tämän maahanmuuttajapojille. Kehen he muka osaisivat koulussa samaistua? Suomalaiseen naiseenko? Kouluissa pitäisi olla maahanmuuttajamiehiä. Ehkä sitten kiintiöt opettajankoulutukseen tms. auttaisi en tiedä.

    Sukupuolisensitiivinen kasvatus on varmaankin hyvä tietyissä erityistapauksissa joissa lapsi ei koe olevansa kumpikaan sukupuoli. Näkisin kuitenkin että suurin osa lapsista kokee vahvasti olevansa jompaa kumpaa sukupuolta eikä sitä voida kasvatuksella muuttaa. Poikien kuten tyttöjenkin tulisi saada rauhassa olla omaa sukupuoltaan. Muistaakseni lastenpsykiatri Sinkkonen on vahvasti puhunut sukupuoliroolien puolesta.

    Tykkää

    1. Hei! Kiitos kommentistasi. Olen myös huolissani pojista ja siitä ettei koulussa ole miehiä, johon samastua. Tosin naisopettaja voi myös olla esikuva pojille. Opettajankoulutukseen tulisi saada lisää miessukupuolen edustajia, se on selvä. Sinkkonen on puhunut omasta näkökulmastaan. Se on osittain päivittämistä vailla. Sukupuolisensitiivisyys hyödyttää kaikkia: poikia, tyttöjä ja muita. Sukupuolia ei olla poistamassa 🙂

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s